مرکز پردازشهای سریع

دانشگاه شهید چمران اهواز

مرکز پردازشهای سریع

دانشگاه شهید چمران اهواز

https://telegram.me/scuhpcc

مرکز پردازشهای سریع دانشگاه شهید چمران اهواز (Shahid Chamran University High Performance Computing Center or SCU-HPCC) در شهریور ماه سال 1393 افتتاح و عملیاتی شد.

این مرکز با بودجه بیش از یک میلیارد ریال و با حمایت مالی ستاد هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندازی شده است.

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نسخه های 3.2 و 4.0 از نرم افزار SIESTA که یک نرم افزار شیمی محاسباتی است و برای محاسبات مولکولی و سنتز مواد از آن استفاده می شود، بر روی کلاستر نصب شدند. از آن جایی که نسخه نصب شده از کتابخانه MPI استفاده می کند، اجرای موازی آن بر روی کلاستر امکان پذیر است. برای اطلاع از نحوه اجرای برنامه های siesta و transiesta، فایل راهنمای زیر را ملاحظه فرمایید. وجود این دو نسخه برای تسهیل کار کاربران است که در صورتی که کد قدیمی تر دارند بتوانند با نسخه 3.2 اجرا کنند و در صورتی که بخواهند از ویژگی های جدید نرم افزار استفاده کنند، بتوانند نسخه 4.0 را اجرا کنند.


نسخه سوم 20-07-95
حجم: 136 کیلوبایت


اجرای برنامه بر روی کلاستر علاوه بر این که نیاز به دانستن پایه سیستم عامل لینوکس دارد، نیاز به دانستن معلومات اضافه نیز هست. این دانش به این خاطر مورد نیاز است که در محیط کلاستر، فقط یک گره پردازشی وجود ندارد و علاوه بر گره پردازشی اصلی (که با اسامی server یا head node یا frontend شناخته می شود)، چند گره پردازشی دیگر نیز وجود دارند و همین تعد گره های پردازشی است که قابلیت های یک کلاستر را افزایش می دهند. در عین حال کاربران فقط به بک گره اصلی متصل می شوند و به همین خاطر این سئوال مطرح می شود که چگونه می توان بر روی گره اصلی یک برنامه اجرا کرد به طوری که از امکانات پردازشی سایر گره ها نیز استفاده کرد.

برای این که کاربران به صورت مستقیم درگیر چنین مسائلی نباشند، یک برنامه به نام مدیر کار (job manager) به نام TORQUE وجود دارد که این کار را انجام می دهد و کاربر فقط باید مشخصات برنامه مورد نظر خود را برای اجرا، به این برنامه مدیر کار معرفی کند.

در همین راستا، یک راهنما در مرکز پردازش های سریع تهیه شده است تا کاربران نحوه اجرای برنامه ها را بر روی کلاستر فرا گیرند. این راهنما حاوی مثال های ساده به همراه توضیحات لازم است که به راحتی قابل بررسی و تست هستند.

نسخه اول 15-04-95
حجم: 176 کیلوبایت



لوگوی مرکز پردازش های سریع با تلاش آقای محمد امین درخشانی دانشجوی سال سوم رشته نرم افزار دانشکده مهندسی طراحی شد. با تشکر از ایشان که برای این کار وقت گذاشتند.






برای آگاهی از روال خدمات مرکز و درخواست سرویس، به صفحه شروع مراجعه کنید و راهنما را مطالعه کنید.




ویژگی جدیدی در وبلاگ اضافه شده است که میزان بر پا بودن (up time) سرور اصلی را نشان می دهد. امید است با افزایش قابلیت دسترسی پذیری سیستم، سرور در مدت زمان بیشتری بر قرار باشد تا امکان سرویس دهی فراهم باشد. برای مشاهده این مقدار می توانید به قسمت "خلاصه آمار" در ستون سمت چپ وبلاگ مراجعه کنید.